„O prawie (wobec) zwierząt”, czyli...

„Lasy Państwowe mają obowiązek udzielić informacji o lesie i zamieszkujących w nim zwierzętach”.

Każdy może zareagować od Lasów Państwowych informacji na temat stanu lasu, leśnej i niebezpiecznej, która pojawia się w lesie zwierząt. Informacje takie, które mogą dotyczyć pojęciu „informacji o środowisku” w wersji art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 3 października 2008r. o udostępnieniu informacji o środowisku i jego ochronie, udziale społeczeństwa w ochronie środowiska oraz o ocenie oddziaływania na środowisko (Dz. U. z 2022 r., poz. 1029 ze zm.), dalej jako „uioś.”. W myśl tego rozwiązania udostępniania finansowego m.in. Informacje dotyczące: elementu środowiska, takich jak powietrze, woda, powierzchnia ziemi, kopaliny, klimat, krajobraz i zasięg naturalny, w tym bagna, wysokość morza i morskie, a także broni, zwierząt i grzybów oraz inne elementy różnorodności rozprzestrzeniania się (pkt 1 ).

W orzecznictwie sądów a nie budzi wątpliwości, że „na zasadzie art. 3 pkt 9 lit. aib oraz pkt 15a uioś, do organów wykonawczych na mocy prawa do wykonywania zadań społecznych dotyczących środowisk i jego ochrony, należących do jednostki organizacyjnej państwowego Gospodarstwa Leśnego – Lasy Państwowe, realizujące zadania publiczne z ochroną lasów na podstawie ustawy z dnia 28 września 1991 r. o lasach (Dz. U. z 2020 r., poz. 1463 ze zm.) dalej jako “ul”. Jak stanowi sztukę. 4 ust. 1 ul, lasami zawierającymi adres Skarbu Państwa regionalnego Państwowego Gospodarstwa Leśnego Lasy Państwowe. Z według kolei art. 32 ust. 1 ul – Lasy Państwowe jako jednostka organizacyjna nieposiadająca osobowości prawnej Skarbu Państwa w zakresie obejmującym mienia. Zadania nadleśniczego określają art. 35 ul , ochrona w ust. 1, że nadleśniczy prowadzi samodzielnie leśną w nadleśnictwie na podstawie płaskiego urządzenia lasu oraz odpowiada za stan lasu, aw nim: kontroler skarbu państwa w stosunkach cywilnych, w zakresie swojego działania (pkt 1); Rozwiązanie nadleśnictwa jako rozwiązanie organizacyjne Lasów Państwowych (pkt 2); bezpośrednio zarządzający lasami, gruntami i innymi nieruchomościami Skarbu Państwa, pozostającymi w zarządzie Lasów Państwowych (pkt 2a). Przedstawiono, że nie mają one wpływu na wątpliwości, co do tego, że nadleśniczy, został wprowadzony w życie zadań ogólnych w zakresie ochrony środowiska, w podmiot objęty w art. 8 ust. 1 uioś., rozwiązanie do udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie. Działający w administratorze LP Nadleśniczy jest więc organem dodatkowym do informacji o środowisku w środowisku uioś.” (zob. wyrok WSA w Lublinie z 27 października 2022r., II SAB/Lu 90/22). W działaniu nadleśniczym, jako dostawcy lasem (domem zwierząt) mający zastosowanie (na każdą aplikację osoby, która tego źródła zasilania),Informacje na temat zwierząt żyjących w zorganizowanym przez niego lesie, lub ile takich informacji posiada . Ustawodawca wydany wprost, że zwierzęta są „elementem” środowiska.

Nadleśniczy ma także dostęp do informacji planami urządzeń lasu (PUL-ami).Są to również informacje o środowisku, dostępne art. 9 ust. 1 pkt 3 uioś. jako informacje dotyczące środków, takie jak: ustalenia, polityka, przepisy prawne dotyczące środowiska i działania, plany, programy oraz mechanizmy w sprawie ochrony środowiska, a także działania wpływające lub mogące mieć zastosowanie na elementach środowiska, o których mowa w pkt 1, oraz na emisje i, o których mowa w pkt 2, jak również środki i działania, które mają na celu ochronę tych elementów. W orzecznictwo co do udostępnienia PULi na podstawie uioś. jest ugruntowany i jednolity. Plan urządzeń lasu do podstawowego dokumentu gospodarki leśnej opracowywanie dla istniejącego obiektu, przestrzeganie opisu i oceny stanu lasu oraz cele, zadania i procedury prowadzenia gospodarki leśnej (art. 6 ust. 1 pkt 6 ul), według którego prowadzi się trwale zrównoważoną leśną (art. 7 ust. 1 ul), prowadzoną również z m.in. zasady: powszechnej ochrony lasów, trwałości ich zasilania oraz ciągłości i wykorzystania wszystkich funkcji lasów (art. 8 pkt 1-3 ul). Dotyczy to zastosowania z płaskiego urządzenia leśnego, mającego połączenie ze środowiskiem oraz jego ochronę. Oceny tej nie zmieniają się, że plan obejmuje również tworzenie drewna, żywicy, choinek, karpiny, kory, igliwia, zwierzyny oraz płodów runa leśnego oraz wykonanie pozaprodukcyjnych funkcji lasu, jako element gospodarki leśnej zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 1 ul Te ​​działania nie są bezpośrednio nakierowane na ochronę środowiska, ale mają wpływ na jego stan. (por. wyrok WSA we Wrocławiu z 3 grudnia 2021 r., IV SAB/Wr 259/21; wyrok WSA w Opolu z dnia 23 marca 2021 r., II SA/Op 40/21). W związku z tym znajdują się również informacje o podjętych przez stronę działaniach w postaci postulów, nadzoru i uwagi, dotyczące realizacji urządzeń lasów oraz informacje o związku z nimi działaniach podjętych, które mają konsekwencje przez organ, zajmują się pojęciu „informacji o środowisku i jego ochronie” “, o której mowa w art. 9 ust. 1 pkt 3 uioś. W piśmiennictwie oraz orzecznictwie podnosi się, że skoro w świetle art. 74 ust. 3 Konstytucji RP każdy ma prawo do informacji o stanie i ochronie środowiska, to prawo powinno być interpretowane szeroko, a nie ograniczać się wyłącznie do elementów wymienionych w art. 9 ust. 1 uioś. (por. m.in. wyrok WSA w Gorzowie Wielkopolskim z 21 kwietnia 2021 r., II SA/Go 147/21 oraz wyrok NSA z 9 stycznia 2020 r., sygn. akt I OSK 3483/18). Udostępnienie podlega każdej informacji o środowisku, działaniu od tego, czy została wymieniona w art. 9 ust. 1 uioś, chyba, że ​​organ ochrony środowiska, na podstawie przepisów ustawy wykaże, że w konkretnej sprawie nie ma możliwości udostępnienia informacji o środowisku i jego ochronie (por. B. Rakoczy, uioś. Komentarz, LexisNexis 2010, t. 1 do art. 9). Ustalanie zakresu przedmiotowego informacji o środowisku, które mają być objęte obowiązkiem, należy mieć na uwadze, że prawo do tych informacji jest gwarantowane konstytucyjnie, co potwierdza art. 4 uioś, zapewniaj powszechny dostęp do informacji o środowisku i jego ochronie. aby udostępnienie tego rodzaju informacji jest regułą, odstępstwa od nich mają charakter wyjątkowy i bezpośrednio wynikają z przepisów prawa określających, jakiego rodzaju informacje nie są udostępniane (art. 16 uioś.). (wyrok II SAB/Lu 90/22).